Mekaniska omkopplare har kanten i luften

  17-03-2019

AS En hel generation växer upp på pekskärmsteknologi, fler och fler manuella funktioner ersätts av swiping.

I flygplanets cockpit, dock - trots att stora investeringar gjordes i touchscreenforskning av stora spelare - går den mekaniska omkopplaren inte bort.
Plane cockpits är hem för hundratals växlar, utformade med olika texturer, höjder, storlekar eller former. Skillnaderna är avsiktliga - och piloter utvecklar "muskelminne" under träning som är avgörande för deras snabba och korrekta användning av cockpitkontrollerna.

Några exempel på de olika omkopplarna är tryckknappar för att starta en automatiserad process, växelströmbrytare för on-off-funktioner, rotationsbrytare eller rockers för lägesväljare och potentiometrar för fina kontroller.

När en rörelse upprepas om och om igen - som handlingar att köra bil eller spela på ett piano - lagrar hjärnan en cache av uppgifter för att dina muskler ska kunna uppträda. "Muskelminne" leder till att ofta praktiserade sekvenser blir automatiska; de är en otroligt effektiv typ av lärande.
Så när piloter gör sitt pre-flight cockpit setup och approach set-up, använder de sekvenser som kallas "flöden" - dussintals steg utförs från muskelminnet.
I flygplan "flöden" följer pilotens hand ett etablerat mönster över flygplanets kontroller. Vissa piloter rapporterar att de fortfarande kan upprepa flöden de lärde sig 30 år tidigare under träning.

Mekaniska omkopplare är ordnade i en ordning som backar upp dessa flöden; så piloten kan slutföra komplexa sekvenser på några sekunder - dra hävarmar, vridbrytare, vridnycklar och tryck på gasen. Varje åtgärd belönas med mekanisk rörelse eller ljud.
Det finns också frågan om turbulens. Den som har fumlat med sin tablett på en ojämn tågresa kan uppskatta hur turbulens kan äventyra flygsäkerheten. Om din dricka i flygning springer, föreställ dig att du försöker använda en pekskärm - en pilot vars huvud stöter på taket kan ändå justera omkopplarna och knoppen säkert och utan fel, även i turbulens.

I värsta fall av en nödsituation är en pilots muskelminne vital - tillsammans med den taktila återkopplingen som ges av mekaniska omkopplare. Det är det här minnet som får pilotens hand till rätt ställe när det behövs, även utan att titta. När man slänger ett par dussin omkopplare - snabbt - i en nödsituation är beröringsreaktionen av en omkopplare avgörande. Och en kastad brytare kan snabbt verifieras efteråt med en snabb blick.
Kombinerade med utsidan chans att datorn misslyckas - vad händer om pekskärmen "kraschar"? - Traditionella omkopplare har uppenbarligen kanten.
Så även om tekniken alltid utvecklas, är det i första hand luftfartsprogram som är säkerhet och tillförlitlighet. Omkopplare som Nexus levererade till flygindustrin har visat sig gång på gång.

Till exempel, den elektroniska hårdvaruföretaget i New York levererar den största variationen av plastflaskor inom rymdindustrin, flygplans plastknappar, instrument och militära knoppar i USA. Dess distributörer i USA inkluderar Associated Aircraft Supply Company och Align Aerospace, och dess produkter är bekanta med piloter över hela världen.
Nexus levererar EHC-produkter till Storbritannien, Irland och Europa, och kan arbeta med ingenjörer och designers för att konfigurera den perfekta lösningen.
För att bläddra i våra EHC-produkter, klicka här http://nexuscomponents.co.uk/Manufacturers/Products/EHC


Foto av Blake Guidry på Unsplash